Home » Civilizační onemocnění » DIGITÁLNÍ ÚNAVA ZRAKU: EPIDEMIE 21. STOLETÍ?
Civilizační onemocnění

DIGITÁLNÍ ÚNAVA ZRAKU: EPIDEMIE 21. STOLETÍ?

Digitální únava zraku je často označována jako epidemie 21. století. Používání nejrůznějších typů digitálních zařízení se stalo nedílnou součástí každodenního života člověka, ale přináší též zrakovou námahu. 

Pohled do blízka znamená zátěž pro tzv. akomodační systém oka, který přirozeně s věkem postupně tuto svou schopnost ztrácí. Pro oko bez refrakční vady je zaostřování nutné do vzdálenosti 5-6 metrů, bližší text nebo předmět znamená vyšší námahu. Opakované přetěžování může vyústit v nárůst krátkozrakosti, a to zejména u dětí. Zátěž je dále umocněna pro oko nepřirozenou modrou složkou světla vyzařovaného monitorem, displejem nebo LED žárovkami. Díky soustředění se na činnosti na obrazovkách opomíjíme i mrkací reflex, což vyústí v nedostatek slzného filmu a pocit pálení a suchosti očí.

Námaha očí může způsobit vyčerpání, rozmazané vidění nebo bolesti hlavy.

Námaha a vyčerpání
Často se lze setkat s modelem, kdy po několikahodinové práci na počítači v zaměstnání, sledujeme displej mobilního telefonu jako formu zábavy v MHD, po návratu domů a běžných činnostech usedáme k televizním zprávám nebo filmu a den završíme prohlížením sociálních sítí těsně před spánkem. Očím tak prakticky dopřejeme odpočinek pouze ve spánku. Opakující se námaha pak vyústí v celkové vyčerpání, rozmazané vidění nebo bolesti hlavy. Při pociťování takovýchto potíží jsou kontrola zraku a korekce případné refrakční vady důležité.

Odpočinek pro oči
Pokud je nezbytné dlouhodobé užívání digitálních zařízení, nabízí se možnost úlevy prostřednictvím pracovních brýlí do blízka a střední vzdálenosti, které i nízkou dioptrií tuto zátěž zmírní. Vhodná je i povrchová úprava skel (i bez dioptrií) s filtrem proti zmíněné modré složce záření z obrazovek a svítidel. Dále doporučujeme pravidelné přestávky během pracovní doby, použití umělých slz a dbát na zachování mrkacího reflexu při optimální vzdálenosti zařízení a obrazovky od očí. Nejlepší prevencí digitální únavy je omezit  dlouhodobé sledování displeje a nahradit tuto činnost fyzickou aktivitou.  Začít bychom měli nejen u sebe, ale zejména u našich potomků.

Š. Pitrová, M. Fůs, Privátní oční klinika JL, Fakulta biomedicínského inženýrství ČVUT, Praha

Next article