Home » Civilizační onemocnění » JAK SPRÁVNĚ A ČASTO SPORTOVAT, ABY SE NEPŘETĚŽOVAL ORGANISMUS?
Civilizační onemocnění

JAK SPRÁVNĚ A ČASTO SPORTOVAT, ABY SE NEPŘETĚŽOVAL ORGANISMUS?

Nejznámější český kardiochirurg Jan Pirk promluvil o zátěži srdce při běhání.

Je o vás známo, že máte naběháno nesčetně půlmaratonů a několik desítek maratonů. Jako kardiochirurg nám nejlépe vysvětlíte, jaká zátěž to může být pro srdce.
Odpověď je nutno rozdělit podle závodu, kterého se zúčastníte. V zásadě závody do půlmaratonu včetně, jsou pro organismus přínosem. Maraton a ultramaratony, jak ukazují poslední výzkumy, jsou již závody, které organismus včetně srdce přetěžují. Poslední dobou bylo provedeno několik studií, kdy se odebírala krev u maratonců bezprostředně po doběhnutí tohoto závodu a ukázaly se v něm některé markery, svědčící pro dočasné poškození srdečního svalu. Toto u kratších závodů není. Z toho důvodu bych nedoporučoval běhat více než dva maratony ročně. Tedy pokud je neberete jako nedělní výlet, vlastně procházku spojenou s fotografováním, ale jako závod.

Jste nadšený sportovec, přičemž lidé ve vašem věku už o sebe mají při větších aktivitách strach. Jak to vnímáte vy?
Je správné, že starší lidé, tj. lidé v mém věku, mají o sebe při větších aktivitách strach. Proto bych jim doporučoval, aby pravidelně, třeba jednou za dva roky, šli na vyšetření. Nejlépe ergometrii, tj. aby je některý kardiolog posadil na kolo a šlapali by a bylo u toho natáčeno EKG. Pokud toto je v pořádku a při závodě dodržujete např. dostatečný pitný režim, můžete klidně sportovat. Musíte se ale smířit s tím, že vaše srdce už nefunguje jako zamlada a že časy na stejné trati budou čím dál tím horší.

Udržujete se ještě nějak jinak v kondici, kromě běhání?
Kromě běhání se věnuji i triatlonu. Ten považuji za velice zdravý sport, protože střídáme různou zátěž, tj. běh, kolo a plavání. Takže všem těmto disciplínám se věnuji a zvlášť v zimním období miluji běžky, kdy jsem absolvoval prakticky všechny dlouhé běhy v Evropě, ale i v zámoří.

Na to, abych vydržel i v tomto pokročilém věku absolvovat ty nejdelší operace, se připravuji celý život tím, že každý den ráno cvičím.

Běžky považuji za vůbec nejzdravější sport z několika důvodů. Za prvé odpadají otřesy, tj. nárazy na klouby spojené s během, za druhé zaměstnáváme celé tělo a za třetí, pohybujeme se v krásné a zdravé přírodě. Žádné doplňky stravy zásadně nepoužívám. Myslím si, že mohou mít význam pro špičkové výkonnostní sportovce, ale pro nás „hobíky“ je to pouze mrhání penězi. Kdybychom se stravovali pestrou stravou přiměřenou našemu kalorickému výdeji, nemusíme kupovat žádné doplňky. Alkohol piji, zejména víno. Víno v přiměřeném množství, tj. řekněme do 3–4 dcl denně, je pro organismus přínosem. Desítku pivo považuji za nejlepší iontový nápoj po sportovním výkonu. A můj názor potvrdila nedávná studie, kterou přednášeli kolegové na sportovním sympoziu v Dříteči, kdy porovnávali tuším deset různých iontových nápojů, co do složení a přínosu pro organismus, a skutečně jim vyšlo, že desítka pivo je ze všeho nejlepší. S pitím jsem na štíru, protože při mnohahodinových operacích na sále prostě pít nemohu. Ale moje paní sekretářka, která o mne dbá, mne nutí, abych tento deficit po operaci dohonil.

Na kontě máte přes 7500 zákroků, to je obrovské číslo, které si umí málokdo představit. Jaké předpoklady musí mít kardiochirurg, aby vydržel podmínky na operačním sále?
K poslední otázce bych jen chtěl upozornit, že zákroky dělá policie, my děláme výkony na srdci. Na to, abych vydržel i v tomto pokročilém věku absolvovat ty nejdelší operace, se připravuji celý život tím, že každý den ráno cvičím. Nejprve provádím strečink a poté posiluji zádové a břišní svaly, abych vydržel tak dlouho stát u operačního stolu.

Next article