Domovská stránka » Diabetes » HYPOGLYKÉMIE A JEJÍ RIZIKA
Diabetes

HYPOGLYKÉMIE A JEJÍ RIZIKA

Příznaky hypoglykémie jsou často nespecifické, mohou být zaměněny za projevy srdečního infarktu či mozkové mrtvice, v řadě případů je pacient podezříván z opilosti.

Hypoglykémie, nízká hladina krevního cukru, není jen laboratorním nálezem, pacient může být hypoglykemickým stavem ohrožen i na životě. Často jsou příznaky hypoglykémie nespecifické, mohou být zaměněny za projevy srdečního infarktu či mozkové mrtvice, v řadě případů je pacient podezříván z opilosti. Hypoglykémie odborníci často rozdělují na tzv. „lehké“, kdy si pacient dokáže pomoci sám a „těžké“, při kterých je již nutná dopomoc další osoby. I toto rozdělení je definováno výškou naměřené glykémie, zde však již hraje roli hlavně urychlená pomoc lékaře.

Hypoglykemický stav
Mezi počáteční příznaky hypoglykémie patří pocení, slabost, bledost, třes rukou, poruchy soustředění, bolesti hlavy, hučení v uších občas i nevolnost. Pokud není hypoglykémie včas rozpoznána a stav se zhoršuje dalším poklesem krevního cukru, dochází k rozvoji až agresivního chování, zhoršené artikulace, neostrého vidění a potácení se – tento stav velmi mylně připomíná opilost. Při velmi těžké hypoglykémii pak dochází ke ztrátě vědomí a křečím, srdečním arytmiím a zástavě srdeční, na hypoglykémii může postižený i zemřít.

Mezi nejčastější příčiny hypoglykémie u diabetika patří nedostatečné množství sacharidů v jídle, opožděné jídlo nebo jeho vynechání při nezměněném užívání léků.


Příčiny hypoglykémie
Mezi nejčastější příčiny hypoglykémie u diabetika patří nedostatečné množství sacharidů v jídle, opožděné jídlo nebo jeho vynechání při nezměněném užívání léků. Dále pak nadměrná fyzická aktivita bez navýšení příjmu jídla či úpravy inzulinu či antidiabetik. Hypoglykémií je člověk ohrožen velmi často i při probíhajícím onemocnění, stačí i viroza či průjem. Rozkolísání cukrů pozorujeme při razantních redukčních dietách či při nadměrném příjmu alkoholu. Až polovina hypoglykemických příhod vzniká v noci ve spánku.
Rizikovými faktory pro těžší průběh hypoglykémie je především věk pacientů, u malých dětí a straších jedinců bývá tento stav závažný, dále pak tzv. syndrom nerozpoznávání hypoglykémie či jiná chronická onemocnění např. ledvinná nedostatečnost.

Hypoglykémii lze “zahnat” cukrem, který máme vždy po ruce
Jak se zachovat máme-li podezření, že pacient má příznaky hypoglykémie. Je nutné urychleně zajistit přísun sacharidů (cukrů) a to nejlépe v tekuté formě např. podat 100-200 ml sladkého pití (džusu, coca – coly nikoliv light, čaje se 4 kostkami cukru), nebo vycucat 5-10 bonbonů z hroznového cukru. Většina diabetiků má cukr v nějaké formě u sebe, existuje i tzv. tekutý cukr v jednorázovém balení. Při lehčí hypoglykémii stačí snít menší množství potravin s pomaleji působícími sacharidy např. sladké ovoce či sušenky. Při závažnější hypoglykémii je nutné příjem cukrů naopak navýšit. Pokud se pacient nachází ve stavu, kdy nemůže přijímat stravu či tekutiny ústy je možné zkusit podat injekci glukagonu (tento záchranný set mívají těžší diabetici u sebe), lepší je však urychleně zavolat RZP (155 či 112) k zajištění profesionální pomoci. Lékař pak obvykle léčí hypoglykémii podáním infuze glukózy přímo do žíly. Po každém stavu hypoglykémie je velmi důležité pacienta kontrolovat, ideálně po 15-20 minutách glykémii přeměřit, zda došlo k její úpravě. Pokud k hypoglykémii vede nějaký závažnější stav, velmi často je třeba upravit současnou medikaci, protože jinak by se pokles cukru opakoval. V případě nejistoty,jak postupovat, není nikdy na škodu se zeptat svého ošetřujícího lékaře. K ústupu příznaků dochází ihned jak glykémie stoupne, proto je však často tento stav podceňován.

Každý nový diabetik, u něhož byla započata léčba antidiabetiky či inzulinem by se tedy měl v prvních měsících od zahájení terapie pravidelně měřit glukometrem a podle následného doporučení lékaře včas dávkování svých léků upravit.


Opakované hypoglykémie mohou způsobit trvalé následky
Každý nový diabetik, u něhož byla započata léčba antidiabetiky či inzulinem by se tedy měl v prvních měsících od zahájení terapie pravidelně měřit glukometrem a podle následného doporučení lékaře včas dávkování svých léků upravit. Nabídka glukometrů a jejich funkcí je dnes široká a jsou volně dostupné v lékárnách. I dobře kompenzovaný diabetik může zažít hypoglykémii, ta je velmi nebezpečná např. při řízení motorového vozidla. Každý diabetik si musí být vědom, že může způsobit dopravní nehodu právě při výskytu hypoglykémie. Před každou delší cestou by se správně měl změřit glukometrem a při sklonu k nízké glykémii (glykémie nižší než 5.5mmol/l) vůbec za volant nesedat. V pravidelných intervalech by měl jíst, vždy by měl mít u sebe sladký nápoj, při příznacích hypoglykémie okamžitě zastavit a v řízení pokračovat až po normalizaci glykémie. Pro všechny řidiče – profesionály jsou podmínky ještě přísnější a minimálně jednou za 3 roky je jejich způsobilost k řízení odborně přehodnocována. Léčebný postup u všech diabetiků se musí zaměřit na prevenci hypoglykemických stavů, ideálně je odstranit.

Hypoglykémie se může objevit i u Vás
Hypoglykémie může nastat i u zdravého člověka a často i nastane právě při vynechání jídla či malé porci jídla. Zdravý člověk však včas pociťuje příznaky blížící se hypoglykémie: hlad, únava, pocení, třes a dokáže je promptně zvládnout příjmem dostatečného množství stravy. Pokud se však hypoglykémie opakují, mohou mít závažný zdravotní důvod a je nutno je konzultovat s lékařem.

Next article