Domovská stránka » Diabetes » NE HLADU: NEJVĚTŠÍ HROZBOU JE NEVHODNÁ SKLADBA JÍDELNÍČKU
Diabetes

NE HLADU: NEJVĚTŠÍ HROZBOU JE NEVHODNÁ SKLADBA JÍDELNÍČKU

Ve spolupráci s Ne hladu
Ve spolupráci s Ne hladu

Nutriční terapeutky Veronika Pourová a Andrea Jakešová, bojovnice za pravdu o zdravé výživě a spoluzakladatelky nutriční poradny Ne hladu.

Jste známé jako bojovnice za pravdu o zdravé výživě. Která potravina je podle vás nejvíce opředena mýty?

Nejvíce se mluví asi o mléku a lepku. Také se stále vede žabomyší válka o tom, zda za naše problémy může cukr, nebo tuk. Nelze však generalizovat – většinu problémů způsobuje nevhodná skladba jídelníčku jako takového, nemůžeme z toho vinit jednotlivé potraviny. Samozřejmě existují lidé, kteří třeba právě lepek nebo mléko nemohou strávit a způsobuje jim to problémy – zdaleka tomu tak není u všech lidí. 

Říká se, že cukr je největší hrozbou. Je tomu opravdu tak? Jak tuto surovinu nejlépe nahradit?

Jak již bylo řečeno, největší hrozbou je nevhodná skladba celého jídelníčku. Když se k tomu ještě přidá nedostatek pohybu a stres, pak si můžeme celkem snadno zadělat na problémy. Cukr může mít své místo třeba v jídelníčku aktivních sportovců – u profesionálů by dokonce snad ani nešlo jinak doplnit potřebné živiny před tréninkem a po tréninku nebo během něj. Nicméně pokud mluvíme o lidech se sedavým zaměstnáním, pak do jejich jídelníčku pravidelná konzumace cukru skutečně nepatří.

Nejlepší je ho celkově omezit, aby si člověk odvykl od sladké chuti, ale dá se nahradit třeba čekankovým sirupem. Ten je na rozdíl od většiny jiných sirupů sladký díky vláknině zvané inulin, ne kvůli cukru. Možná však někoho překvapí, že nejčastější důvod chutí na sladké, se kterým se setkáváme, je nedostatek komplexních sacharidů z celozrnných obilovin či luštěnin. Když nemáme dost sacharidů z kvalitních zdrojů, je jasné, že si tělo říká o cukr.

Jak je to se stravou u lidí s cukrovkou? Existuje cesta k vhodnému stravování bez velkého omezení?

Diabetická dieta v podstatě kopíruje zásady zdravého stravování, jen poměr jednotlivých živin je mírně upraven. Pro člověka zvyklého se zdravě stravovat to tedy žádné omezení nepředstavuje. Takový člověk však většinou neskončí s diabetem 2. typu. Pro jedince zvyklé jíst nekvalitní potraviny plné jednoduchých cukrů i nevhodných tuků je však tato změna náročnější, protože se musí naučit jíst základní suroviny. Ty nemusí mít tak výraznou chuť, na niž jsou zvyklí. Často je však k této změně donutí až zdravotní důvody, a to, bohužel, ne vždy. 

Jakých potravin by se diabetik měl vyvarovat a jaké by naopak měl zařadit do svého jídelníčku? 

Měl by se vyvarovat konzumace rychle využitelných sacharidů – tedy cukru, většího množství ovoce, limonád a džusů, ochucených mléčných výrobků a sladkostí obecně. Co si však málokdo uvědomuje, je to, že diabetikovi ze všeho nejvíc pomůže redukce nadbytečného tělesného tuku. Takže kromě omezení příjmu cukru má smysl třeba i omezení příjmu tuku. Když se člověk s diabetiky baví, tak většina z nich si spíše než ve sladkostech libuje ve smažených řízcích nebo tučných uzeninách. Jejich konzumace u nich pak vedla k nadváze a obezitě a dále k diabetu mellitu 2. typu.

A co by měl diabetik zařadit? Třeba dostatek zeleniny, luštěnin, celozrnných výrobků, libového masa a ryb a také by se měl pravidelně hýbat.

Liší se nějak výrazně množství jídla pro zdravého člověka a pro člověka s diabetem? 

Většina diabetiků 2. typu jsou lidé, kteří by měli snížit svou hmotnost. Proto se množství jídla podobá spíše redukčnímu jídelníčku než doporučenému množství jídla pro zdravého člověka s normální hmotností.

Jak byste charakterizovaly vztah starší generace k cukru? Je těžké naučit je novým návykům ve stravování?

Samozřejmě, že někteří z nich jsou celý život zvyklí sladit kávu a čaj a ještě si odpoledne dají dezert nebo kus čokolády. Tyto zvyky se špatně mění, stejně jako každý jiný zažitý návyk. Nicméně pro začátek stačí, že daný jedinec skutečně sám chce něco změnit a nedělá to jen kvůli svému okolí, kvůli lékaři nebo partnerovi. 

Next article