Domovská stránka » Migréna » JAK PROBÍHAJÍ ZÁCHVATY MIGRÉNY?
Migréna

JAK PROBÍHAJÍ ZÁCHVATY MIGRÉNY?

Partnerem stránky je společnost Novartis
Partnerem stránky je společnost Novartis

První migrény se zpravidla objevují s nástupem dospělosti. Je důležité porozumět tomu, co se s vámi při záchvatu migrény děje, abyste to dokázali vysvětlit svému okolí a správně popsat lékaři. Pochopení průběhu migrény vám také může pomoci zvládat obavy z jejího nástupu. Zhruba třetina lidí trpících migrénou už většinou předem pozná, že se záchvat blíží. Několik hodin dopředu cítí, že s nimi není něco v pořádku. Samotná ataka může trvat několik hodin, ale klidně i několik dní. Ještě následující den po záchvatu člověk pociťuje dozvuky.

Záchvaty migrény mohou někdy přijít náhle a zcela neočekávaně. Lidé trpící těžkou migrénou popisují momenty, kdy je nástup migrény v podobě nevolnosti, zvracení nebo poruchy zraku postihl při běžných aktivitách mimo domov. Například při cestování hromadnou dopravou nebo v práci. V tu chvíli je pro každého migrenika zásadní dostat se domů do klidu, ticha a tmy, aby se izoloval od vlivů, které mohou migrénu ještě zhoršit. I na takové neočekávané momenty se můžete připravit.

Tipy, jak zvládnout neočekávaný nástup migrény

  • Seznamte někoho v blízkém okolí se svým problémem. Vysvětlete mu, co se s vámi při migréně děje, a požádejte ho, zda se na něj v případě neočekávaného nástupu příznaků můžete obrátit o pomoc (např. aby vás odvezl nebo doprovodil domů).
  • Nastavte si na telefonu rychlé vytáčení s číslem obeznámené osoby.
  • Noste s sebou lék, o kterém víte, že vám zabírá.
  • Noste s sebou pomůcky, které vám mohou pomoci zmírnit vlivy okolí (např. špunty do uší, které izolují zvuky) do doby, než se dostanete domů.

Spouštěče migrény

Migrénu může spustit takřka cokoliv a u každého se mohou spouštěče lišit. Některé jsou ale běžnější než jiné. Patří mezi ně: 3, 4

  • stres, napětí nebo silné emocionální prožitky
  • změny ve spánkovém režimu nebo nekvalitní spánek
  • některé potraviny (čokoláda, sýry, mořské plody, alkohol, avokádo, citrusy, káva a další nápoje obsahující kofein)
  • změna počasí
  • pobyt v zakouřených prostorách
  • smyslové vjemy (jasná světla, hlasité zvuky, silný zápach nebo vůně)
  • určité léky (některé léky na spaní a hormonální antikoncepce, hormonální terapie)
  • u žen menstruační cyklus

Pokuste se vysledovat, co je spouštěčem právě ve vašem případě. Úpravou životního stylu můžete vzniku migrény předcházet.

Epizodická vs. chronická migréna

Lékaři rozdělují pacienty s migrénou do dvou skupin podle charakteru bolesti hlavy a četnosti dní s výskytem migrény.

Epizodická migréna

  • Pacient zažil více než 5 záchvatů migrény.
  • Pacient zažívá méně než 15 dní s bolestí hlavy v měsíci.

Chronická migréna

  • Objevuje se u pacienta, který zažil více než 5 záchvatů migrény.
  • Pacient zažívá více než 15 dní v měsíci s bolestí hlavy, z toho má po 8 dní bolest charakter migrény; to celé opakovaně po dobu více než 3 měsíců.

1 Charles A. The evolution of a migraine attack: a review of recent evidence. Headache. 2013; 53(2): 413–419.
2 Goadsby PJ, Holland PR, Martins- -Oliveira M, Hoffmann J, Schankin C, Akerman S. Pathophysiology of migraine: a disorder of sensory processing. Physiol Rev. 2017; 97(2): 553–622.
3 Migraine Action. Triggers. http://www.migraine.org.uk/information/ triggers, poslední přístup 26. 3. 2019.
4 Migraine. Migraine triggers: food and drinks. https://migraine.com/migraine-triggers/ food-and-drinks/, poslední přístup 26. 3. 2019.

Next article