Domovská stránka » Migréna » OTESTUJTE ZÁVAŽNOST SVÉ MIGRÉNY
Migréna

OTESTUJTE ZÁVAŽNOST SVÉ MIGRÉNY

Partnerem stránky je společnost Novartis
Partnerem stránky je společnost Novartis

K vyhodnocení, jak závažná je vaše migréna a do jaké míry zasahuje do kvality vašeho života, se používá mezinárodní dotazník MIDAS (Migraine Disability Assesment). 1 Zrekapitulujte si období posledních 3 měsíců a zodpovězte otázky týkající se bolestí hlavy níže. Pokud narazíte na otázku ohledně aktivity, kterou jste během uplynulých 3 měsíců nevykonávali, napište do políčka nulu.

1. Kolik dní v posledních 3 měsících jste kvůli bolestem hlavy nebyl(a) v práci nebo ve škole?
2. Kolik dní v posledních 3 měsících byla vaše produktivita v práci nebo ve škole snížena na polovinu nebo méně v důsledku bolesti hlavy? Nezapočítávejte dny, které byly uvedeny již v otázce 1.
3. Kolik dní v posledních 3 měsících jste nebyl(a) schopen(a) vykonávat běžné domácí práce pro bolesti hlavy?
4. Kolik dní v posledních 3 měsících byla vaše produktivita v domácnosti snížena na polovinu nebo méně pro bolesti hlavy? Nezapočítávejte dny, které byly uvedeny již v otázce 3.
5. Kolik dní v posledních 3 měsících jste nebyl(a) schopen(a) rodinných, sociálních či společenských aktivit kvůli bolesti hlavy?

Po vyplnění dotazníku spočítejte celkový počet dní.

Vyhodnocení dopadu onemocnění na kvalitu života:

0–5 dní . . . . . . . . . . . . . . nízký dopad

6–10 dní . . . . . . . . . . . .  mírný dopad

11–20 dní . . . . . středně těžký dopad

Více než 21 dní . . . . . . . . těžký dopad

Máte-li skóre vyšší než 6, doporučuje se domluvit si návštěvu u lékaře. Tento dotazník si vezmětes sebou jako pomůcku pro rozhovor s ním.

Život s migrénou

Proležet několik dní v měsíci s úpornými bolestmi hlavy není jediné, co musí lidé trpící migrénou zvládnout. Kromě bolesti se vyrovnávají s celou řadou dalších dopadů, které má migréna na jejich rodinný, pracovní a společenský život. Rodič s těžkou migrénou má při záchvatu problém postarat se o děti a musí se v takových chvílích spolehnout na velkou podporu a pochopení partnera. Navíc přichází o cenné okamžiky v životě svých dětí. Důležité je, aby váš partner a vaše okolí přesně pochopili, co se s vámi děje. Nebojte se proto otevřeně si s nimi promluvit a vysvětlit jim, co prožíváte.

Neztrácejte naději a nenechte migrénu, aby ovládla váš život. Ač se jedná o závažný zdravotní problém, ve spolupráci s lékařem můžete najít způsob, jak jej zvládat.


Jak zvládat migrénu2

Drobnými úpravami v každodenním režimu můžete přispět k předcházení migrénám a jejich lepšímu zvládání. Mezi jednoduchá opatření patří:

Dostatečný spánek
Dopřejte si alespoň 8 hodin spánku denně. Vstávejte a choďte spát v pravidelnou hodinu.

Dodržování pitného režimu
Doporučené množství tekutin se pohybuje mezi 1,5–2 litry denně. Pijte hlavně čistou, neslazenou vodu.

Vhodná strava
Vyřaďte potraviny, které mohou být spouštěčem migrény. Patří mezi ně citrusy, sýry, avokádo, alkohol, kofeinové nápoje, čokoláda nebo mořské plody.

Pravidelný pohyb
Ideální je chůze a procházky, rozhodně však v období mimo záchvat migrény. Vyzkoušejte třeba nordic walking. Mezi vhodné aktivity patří i různá protahovací a kompenzační cvičení, jako je například jóga. Vyhněte se naopak příliš intenzivním sportům, které mohou migrénu spustit.

Zvládání stresu
Stres je jedním z častých spouštěčů migrén. Naučte se jej zvládat, např. prostřednictvím dechových nebo meditačních technik. Když se cítíte pod tlakem, běžte se projít nebo se soustřeďte na hluboké nádechy a výdechy.

1 Stewart WF, Lipton RB, Whyte J, Dowson A, Kolodner K, Liberman JN, Sawyer J. An international study to assess reliability of the Migraine Disability Assessment (MIDAS) score. Neurology 1999; 53:988-94
2NHS Choices. Migraine. http://www.nhs.uk/Conditions/Migraine/ Pages/Introduction.aspx, poslední přístup 27. 3. 2019.

Další článek