Domovská stránka » Zdravá Rodina » VITAMÍN D PODPORUJE VROZENOU IMUNITU
Zdravá Rodina

VITAMÍN D PODPORUJE VROZENOU IMUNITU

MUDR. BC. KRISTINA SADÍLKOVÁ

Atestace z všeobecného lékařství
Držitelka licence F016 ( Umělá výživa metabolická péče)
Diplom celoživotního vzdělávání

Proč je vitamín D důležitý a proč bychom ho měli denně doplňovat?

Skupina chemických látek, souhrnně nazývaná vitamín D, ovlivňuje na různých úrovních metabolismus vápníku a fosforu a také podporuje imunitní systém. Přispívá k udržení normální činnosti svalů a také k normální stavbě kostí a zubů. Pro tělo přirozený a velmi účinný je zejména vitamín D3.

Jak vitamín D ovlivňuje imunitu a kosti?

Vitamín D podporuje především vrozenou imunitu. Jeho aktivní forma výrazně zvyšuje příslušnými geny podmíněnou tvorbu antimikrobiálních peptidů v bílých krvinkách. Jedním z těchto peptidů s antimikrobiálním účinkem je tzv. katelicidin, který po styku s patogenními mikroorganismy způsobí destrukci membrány patogenních bakterií. Tyto peptidy zároveň zajišťují spouštění opravných mechanismů narušené tkáně, včetně novotvorby epitelu či cév. Dále tento vitamín reguluje vstřebávání vápníku a fosforu z potravy ve střevech, a tím podporuje správnou stavbu kostí, zubů a činnost svalů. Při jeho nedostatku v organismu dochází k poruše růstu kostí (u dětí křivice, u dospělých měknutí kostí neboli osteomalácie), či k poškození zubní skloviny. Hladina vitamínu D také koreluje s výskytem poruch autistického spektra a dalších neurologicko psychiatrických onemocnění u dětí. V těhotenství dále souvisí nedostatek tohoto vitamínu s opožděným růstem plodu v děloze, výskytem preeklampsie, diabetu a vysokého krevního tlaku.

Jak se dá vitamín D doplňovat u dospělých a dětí? Obsahuje běžná česká strava dostatek tohoto vitamínu, nebo je nutné ho doplnit jinak?

Hladina vitamínu D závisí především na vhodném a dostatečném pobytu na slunci. Pro dostatečnou tvorbu vitamínu D stačí pobývat na sluníčku přibližně mezi 10. a 16. hodinou na 15–20 minut v letních měsících. Na jaře, na podzim a zejména v zimě však není v našich podmínkách pobyt na slunci pro tvorbu vitamínu D dostačující. Podle studie Státního zdravotního ústavu má dostatek vitamínu D z obvyklé české stravy méně než 1 % osob. Týká se to hlavně malého příjmu ryb a mléčných výrobků v potravě. Při nedostatku vitamínu ho doporučujeme alespoň v zimních měsících doplňovat z externích zdrojů ve formě potravinových doplňků nebo přípravků na lékařský předpis. U dětí lze prakticky od narození předepsat kapky.

Co ovlivňuje vstřebávání vitamínu D? Existuje něco, na
co bychom si měli dát pozor?

Množství vytvořeného vitamínu D snižují ochranné krémy, suchá kůže u starších lidí, velké množství melaninu v kůži, zahalování těla u některých etnik a také stupeň znečištění ovzduší. Lidé trpící poruchou vstřebávání tuků ze střeva mohou mít deficit tohoto vitamínu, neboť je rozpustný v tucích. Při doplňování z externích zdrojů by lidé měli brát v úvahu doporučenou dávku pro danou věkovou skupinu a také obsah vitamínu D v jiných přípravcích; např. v České republice se vitamínem D fortifikuje mléčná výživa pro kojence a batolata, čemuž je nutno přizpůsobovat dávkování vitamínu v kapkách.

Může dojít k přebytku vitamínu D?

Závažné předávkování vitamínem D je u jinak zdravého člověka velmi vzácné. Pokud se člověk zároveň intenzivně neopaluje, je možné dlouhodobě brát i několikanásobky doporučených denních dávek, které jsou nastaveny velmi nízko. Když však k předávkování dojde, projevuje se hlavně zvýšenou hladinou vápníku v krvi a jeho ukládáním do cév, což přispívá k vyššímu riziku infarktu myokardu a ischemické choroby srdeční. Proto se doporučuje současně podávat i vitamín K2, který pomáhá dostat vápník do kostí, a tím chrání cévy.

Další článek